lørdag 11. desember 2010

Mettet på blogg

Ja, jeg er rett og slett mettet på blogg. Min egen blogg og mange andres!

Har kommet til et punkt der det ikke er morro å blogge. Hvorfor i all verden driver jeg med det? Hvorfor driver andre med det? Det er jo en måte å presentere seg selv på..og hva en driver med. Noen liker kanskje til og med det jeg gjør..kanskje tekst og kanskje bilder! Hva med meg selv?

Jeg er ikke lei av å fotografere og motivasjon for det tror jeg aldri jeg mangler. Men etter noen uker med "fri" og filosofering har jeg kommet frem til kjernen. Kjernen i meg selv er nemlig ikke fotografering eller skriving... Kjernen i meg selv er naturmennesket.

Det å få ta del i naturen og det som skjer der. Kjenne lukten av regnvåt mose, føle snøen som lander lett på kinnene der jeg ligger på rygg i sneen, høre ravnens kraftfulle låt der den passerer forbi en vintervarm sol og sender en rask skygge over mine øyne, smake på en neve saftig multebær i det jeg krysser myra, se hønsehauken passere i hodehøyde der jeg sitter lent mot en furulegg og føle tilhørighet med alt hva sansene mine bringer. DET ER MEG!

Går noe på bekostning av dette, føler jeg meg tom etter en stund. Noe mangler, jeg er ikke hel! Da mangler også gleden ved å dele med andre og da får jeg ikke samme følelsen med det andre gjør. Jeg blir ensformig og mange andre blir ensformige - i mine øyne!

I denne perioden tar jeg frem noen av mine favoritt-bøker. Jeg kommer aldri utenom Jørn Bøhmer Olsen sin "Et år i skogen" og Anders Geidemark sin "Stigen ur hav - av vingar skuggad". To av de beste bøkene som fins, for meg! Jeg har også latt meg henfalle til flere fantastiske bøker i denne perioden, bøker som berører like mye som de nevnte, men som kom "for sent inn" til å spille den samme rollen for meg: Anders Geidemark sin "Allen - bilder av ljus och mörk ensamhet", Jim Brandenburg "Chased by the light" og Terje Hellesø "Min plats i ljuset". Alle bøker som kan anbefales på det varmeste og som kvalitetsmessig er det beste som er å få tak i!

I tillegg nyter jeg av min kjære familie. Mine fantastiske barn og min vidunderlige kone. Disse er mine største forbilder! Påfyll med natur må også til og ofte blir våre to kjære hunder med. Summen av alt dette fyller mine batterier igjen og snart er det kanskje nok strøm til å få start på motoren igjen :)

Jeg kommer nok, her på bloggen og andre steder...om en stund... når mitt hele igjen er samlet :)

9 kommentarer:

Hilda R.B sa...

Hum, her var det mange tanker. Likte anbefalingene på bøker, noen har jeg lest men de andres kal jeg se til å få lest. Jeg er ny i blogger verdenen, men jeg synes at jeg blir inspirert av andres blogger, bilder og tanker. Og spesielt av din blogg. Du har utrolig mange fine innlegg. Men, det er vel slik at en må føle noe for det. Har funnet ut i slike perioder der en gjentar seg er å finne nye prosjekter for seg selv. Noe ikke andre har holdt på med, det skaper en ekstra motivasjon. Håper du får tilbake motivasjonen. God helg.

Anonym sa...

Jag tycker du har skrivit detta riktigt bra och det känns att du har skrivit från hjärtat. Även jag har funderat över min egen blogg och känner att jag tröttnat lite på det faktiskt. Jag hoppas att du fortsätter att fotografera och visar oss dina fina bilder på en annan plats. -Jag gillar verkligen dina bilder!
Morgan

Ord og bilder sa...

Først må jeg si at dette bildet falt i smak..Å akkurat slike bilder som gir meg energi til å løsrive meg fra travle dager for å prioritere ute i naturen enten uten eller med fotoapperat.
Du kommer med et meget godt spørsmål..Hvorfor blogger vi? For meg er dette like mye en dagbok fra min hobby, men også det som jeg nevnte i starten en vandring hos andre gir meg noe...
Håper du finner gnisten tilbake og deler ord og bilder..for det kan du... eller rett og slett samle dem og gi dem ut i bokform :)
monika

VALKYRIEN sa...

Bloggingen min går i bølgedager. Hadde en periode for en tid tilbake der jeg nesten ikke orket tanken - var helt tom. Så da tok jeg pause og lot det hele ligge. Så kom det tilbake helt av seg selv. Så det går vel litt opp og ned for de fleste av oss.

Om du bestemmer deg for å komme tilbake med dine flotte bilder, vil jeg ihvertfall komme på besøk igjen!

Anonym sa...

känner igen det du skriver om....är inte så värst flitig på vare sig blogg eller facebook heller...men kikar gärna runt på bilder lite då å då ... aningen less bloggar...kommer nog i perioder tror jag...hoppas den där blogglusten ska komma tillbaka...både för egen del å för dig...allt har sin tid...

ha en underbar dag..

/Mona

Marie sa...

Det er interessant det du spør om. Tankene dine om naturmennesket minner meg blant annet om mange av diktene til Hans Børli - de kan anbefales! Takk for tankene og bokanbefalingene.

Anonym sa...

Ett bra beslut! Visst kan bloggar vara bra men att ligga i soffan och läsa och titta i en god bok överglänser det mesta!

Att sen vara i och med sina egna tankar är väldigt viktigt!

Njut av stunderna i naturen och i tysthet nu!

/ Mvh Tommy Vikars

Anonym sa...

Många funderingar.
Och säkert är det så att många känner igen sig.
Man undrar varför man gör det man gör.

Jag är inte mätt på min blogg eller andras.
Jag känner att jag gör mycket för andra med det jag gör, men också för mig själv. Mitt skrivande och mitt fotograferande hör ihop. Så länge det finns dom som vill se och läsa min blogg så fortsätter jag. Fast jag fortsätter även om jag inte hade några läsare, det är nåt jag vill göra för mig själv.

Jag får mycket tillbaka med att läsa och se på andras bilder, både bloggar och böcker.

Önskar dig och de dina en God Jul och ett Gott Nytt År!

//Malin Hellesø

Vaskeromsscreppa sa...

Nå er det lenge siden jeg har sett innom bloggen din.Travel hverdag. Slik jeg ser det har du flere talenter.-) Du formulerer og skriver veldig bra. Det er heller ikke værst å sette ord på følelser. Dine ord får meg iallefall til å tenke..på hva som er hvert her i livet, og at små bagateller i livet kan bli store dersom de forsvinner:-) God Jul og Godt NyttÅr